Ortopeden!

Fantastiska plats! Måndag op, tisdag avd, onsdag op!! I love it! Det allra mest fantastiska är att de faktiskt kan det det här med sterilt, känns så himla skönt.

I måndags opererade vi en kvinna som sedan 2 månader legat med en femurfraktur! När de ställt upp allt i salen, så kollar doktorn på röntgenplåten och hejja, hon har även en höftledsfraktur! Så hon måste in i den andra salen för att vi måste ha genomlysning. Göra om allt. men rätt snabbt för att vara afrika.
Sen stiftade de först lårbenet med en gigantisk spik och efter det Satte de två stift i höftleden, frakturen var precis rakt över lårbenshalsen. Imponerande och jag fattade faktiskt allt. Det enda som kändes tragiskt var ju att de inte opererat henne tidigare, stackars kvinna.

Tisdagen blev lite tokig, det är en helgdag här, 1 maj. Så inga doktorer typ är på plats. Jag joinade frukten på infektion istället. Kul att se Joshua igen. Rörig dag dock, mer än vanligt. Säkert pga helgdagen. Vi avslutade den med att gå till Fairway och simma/sola. Kiwi fick en lätt rödaktig ton! :)

Onsdag, ännu mer op! Först en höftplastik och jag fick scrubba in! Jippi! Hålla och dra. De hade dock inte någon protes som passade perfekt utan den sitter lite hur som och det benet blev några cm längre. Men nu kan i alla fall kvinnan använda benet. Efter det opererade vi en humerusfraktur. Blev inte på det klara med om den var dislocerad eller ej. Hemma blir det ju bara op om den inte är på plats så att säga, så jag tänker att den nog inte var det. Damen hade åkt boda och blivit påkörd, fått bodan över armen och legat på avd i två veckor. Suck.
Efter den dagen vandrade vi ner till stan, snabbade oss och träffade Doreen, tog måtten till Kiwis gomesi. Sen provade jag en av mina andra klänningar, hämtade en och betalade för nr 2. Lämnade också tyg för att få ytterligare en. Beroende, eller tja det är ju ruskigt billigt.
Sen åkte vi hem, packade och drog till RedChilli. Där spenderade vi kvällen med pizza och Jan Johansen. Jag skojar inte. Absurt. Vi skulle sova där för att vi skulle åka till Murchinson falls så tidigt på morgonen dagen efter.

Puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0