Traditionella kläder

Igår så åkte jag in till Fairway hotel, simmade och solade. Shit det var så varmt att svetten rann. Men lite mer färg kanske jag ändå fått. Allt är ju relativt och även om jag inser att jag fått färg så tycker jag att jag är blek. Umgås ju bara med afrikaner och står jag bredvid dem är jag fortfarande som ett vitt lakan.

Efter det tog jag en tur till det ena shoppingcentret, oklart vad det heter, Cece och Nema kallar det en sak, men jag tror att det faktiskt bara är namnet på själva supermarketen som finns där och att stället egenltigen heter något annat. Men men. Jag tog en pizza för 57kr i väntan på Cece. Helt ok, den var dessutom riktigt god även om den inte smakar som en italiensk pizza direkt.

Sen åkte vi in till Cece's ant som jobbar vid marknaden inne i stan, hon sitter på något kontor men jag vet inte riktigt vad hon gör där. Hon tog oss med runt för att leta efter tyg till min egna gomes. Jag hade en tanke om hurdant tyg jag ville ha, men det verkade inte finnas. Och jag är ju dessutom snabb så efter tre minuter i en butik så hade jag redan skanat av och kunde säga om det fanns ett intressant tyg eller inte. Men Cece och Ant är inte riktigt lika snabb så det blev att stå där och jag försökte förklara att när jag hittar ett tyg som är intressant så vet jag det med en gång. Men men. Efter ett antal butiker så hittade vi ett tillslut. Tyget och alla tillbehören kostade 65.000 shilling, vilket knappt 200kr. Sen gick vi med allt till sömmerskan, hon tog mått och skulle också gå iväg och fixa tyg till underkjolen man ska ha. Tyget till den skulle kosta 18.000 - 54kr, att sy skulle totalt kosta 30.000 - 90kr. Så för min gomes blir det i slutändan mindre än 350kr. Känns helt ok.

Sen gick Cece vidare för att lämna någon jacka hos någon annan skräddare och sen skulle hon åka och fixa sitt hår. Så Ant tog med mig för att hitta tyg till min examensklänning/klänningar. Vi hihttade sådant som jag ville ha direkt. Skönt. Så jag köpte två olika, 5,5 meter var varje bit. Gigantiska. Lär räcka till mer än mina små klänningar så jag kanske får lite fint tyg med mig hem. Tygerna kostade 65.000 totalt, så typ 200kr. Cece och jag ska se om en av de andra sömmerskorna på stället där de gör min gomes kan sy klänningarna och vad det kostar. Det finns en där som enligt Ant ska vara jättebra på sådant. Måste bara komma på exakt hur klänningarna ska vara, men det finns några små tankar i huvudet.

Efter det åkte jag hem och slappade. Bokade lite safari, rafting och överraskning till Cece. :) Sen kom Cece hem och vi gjorde oss iordning och gick ut. Phiona följde med, hon skulle vidare på någon introduciton eller något sen. Vi dansade ett tag och drack några öl. Men vi var rätt trötta så strax efter halv ett åkte vi hem. Trevlig överraskning när vi kom hem, en stor kackerlacka satt på myggnätet och väntade på oss. Cece slog till den och den försvann för att sen krypa runt på väggen ovanför våra huvuden och försvinna ner på min sida. Gud jag trodde jag skulle dö. Jag är inte rädd för mycket men alltså det där. Sen sov jag till nio ungefär och har ännu inte sett till den. Hoppas den inte är kvar.

Softat runt lite och äntligen städat och packat om alla mina saker så jag inte har grejer överallt. Typiskt mig. Ska ut med en handduk jag tvättat nu och sen fortsätta med städningen innan vi ska fixa oss och åka på möte i Nzambya. Snart inte så många möten kvar om introductionen. Hoppas de får ihop pengar. Vet inte om jag borde skänka något mer. Det är så svårt att veta. Vi får se efter dagens utdelning.

Puss puss på er och en extra puss till Erica och Linn som fyller 25 år idag!!! Sorry att jag inte är hemma och kan krama på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0