Tiden rullar

Sjukt snabbt!! Det är liksom svårt att fatta. Fan jag kom ju just hit, nu har jag tydligen klarat av allt utom fyra skolveckor. Känns skönt och skrämmande.

Vad har jag missat att berätta? Kaoset på förlossningen i onsdags. Vad ska man säga. Tanken var att jag skulle gå till intaget, men där fanns ingen doktor och ronden var rörig som få. Tillslut fanns inte heller där några läkare knappt. Det enda positiva var att det blev vi och en resident som faktiskt förklarade allt och vi skrev journalerna. jag fick assistera en vaccumextraktion, som gick bra. Sen drog det ut på tiden, när jag skulle gått på lunch för länge sedan så kom barnmorskorna och hämtade läkaren för att en kvinna höll på att föda ett barn med ansiktsbjudning och ungen hade typ fastnat med mun och näsa utstickande. Såg inte mysigt ut. Ännu mer kaos, jakten på ytterligare en läakr eoch jag kände bara att nej tack nu räcker det. Jag gick och lunchade, sen drog vi till Garden City och fikade, tanken var att vi skulle tagit ett bad på Fairway men himlen var grå och det småregnade. När Cissi gått och jag väntade på Cece för att hämta min gomes, så började det naturligtvis att ösregna. Vi åkte hem istället.

Igår var vi på ett rätt lyxigt barnhem. Det var roligt den första timmen. Vi lekte med barn mellan 6 månader och 1 år. helt fantastiska. Men att byta blöja och mata tja det är kul en gång ungefär. Tycker jag i alla fall. Men det var intressant att se och höra om hur det funkar från det att de kommer dit tills de blir adopterade. De flesta adoptionerna var faktiskt till ugandiska par. Det gillade jag. Men det kändes också lite hemskt för vi var så många som att vi gick på zoo och dessutom så är ju det här barnen som haft tur.
Alla var nöjda efter lunch så jag och Cissi åkte via Edgehouse där hon bor och sen drog vi ner på stan. Hon visade mig 1000 cups, ett café, som man ska besöka om man gillar kaffe, vilket jag tyvärr inte gör. Mittemot låg två stora områden med en massa craftshops. Vi gick en vända där, men ingen av oss hade så mycket pengar med oss, så jag åker nog dit imon eller på söndag och fixar lite saker.
Sen mötte jag Cece och vi hämtade Gomesen, fantastisk. Nu får vi se om jag hinner använda den eller om det får bli på nästa resa hit. Cece's bror ska ju ha sin introduciton i februari nästa år. Det vore toppen kul att komma på den. Jag lämnade också ett tyg och en ritning på en examensklänning. Vi får se hur bra den blir, de vill ju inte sy något utmanande, så ringningen kanske är jätte kysk och den kanske inte blir kort utan lång. Men den ska vara klar på torsdag så då får vi se om de får sy även den andra.

Idag efter världens längsta morgonmöte så skaffade vi våra underskrifter, bara två kvar efter detta. Han som skrev under är någon form av koordinator och jätetrevlig. Sen gick jag till infertilitetskliniken, de har bara det på fredagar och jag var sugen på att se hur det funkar här. Barnmorskorna där var jätteglada åt att jag kom och hur trevliga som helst. Vi fick vänta ett tag på läkarna och gissa vem som kom?! Den trevliga som skrivit under mitt papper. Det blev en toppen dag. Dock bara 11 patienter, en annan tog de två nya patienterna utan att vi han reagera. Vi tog resten, en man och resten kvinnor. På kvinnorna gjorde vi ett ingrepp eller tja en behandling kanske man ska kalla det. De förde upp en kateter i livmodern och spolade tuberna med en penicillinblandning. Tydligen hjälper det en del, men en del behöver operation och andra finns det inget att göra åt.
På hela Mulago är de bara de här två läkarna som ägnar sig åt infetilitet. Folk bryr sig tydligen inte, ändå är det jätteviktigt att man får barn, barnalöshet här är orsak till självmord, misshandel och HIV-smitta för att man byter partner ofta.

Efter det har jag slappat hemma i mörkret, ingen ström. Men den kom lagom till Cece kom hem, Nice. Hon har också varit snäll och fyllt på mitt modem så jag kan fortsätta surfa.
Har börjat titta på en serie som heter Nikita och just det hunnit läsa ett par kapitel i min ortopedbok och även Hypnotisören som jag hittade på svenska i Edgehouse och lånade. Så nu blir det ett avsnitt till, sen ska jag nog sova, har varit sjukt trött och jag tror att jag ska ta mig upp rätt tidigt och åka till Fairway och simma imon och vädret tillåter, plus den där vändan förbi craftshoparna och handla lite.

Puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0