Frukten har landat

Ja ni hörde rätt. Vi hämtade henne tidigt i lördags på flygplatsen i Entebbe. Så himla kul. En kort stund där kände jag verkligen att jag saknade Sverige, men nu har jag ju henne här som en del av Sverige. Så det ska nog inte bli några problem att stå ut med Afrika i tre och en halv vecka till. Shit, det är så lite kvar. Känns så konstigt.

Igår åkte vi via RedChilli när vi åkte fårn flygplatsen, efter att ha tagit ut cash, så vi kunde betala depositionen för safarit. På RedChilli såg vi kanske den tjockaste hunden jag någonsin sett. Den så mer ut som en gris, helt absurt, jag kunde inte sluta glo. Sen fortsatte vi hem, blev stoppade av den korrupta polisen som ville ha 40.000 för ett söndrigt bakljus, han fick 10.000 för att hålla tyst och låta oss köra vidare. Ibland är korruption bra. Får man ens säga så?
Sen spenderade vi timmar i solen eller på trappen, hårt arbetandes med att ta upp alla flätor i mitt hår. Det tog tid och gud va mycket löshår. En hel del av mitt eget hår lossnade sen när jag kammade mig, men jag vet inte hur mycket av det som är normalt att tappa under fyra veckor. Det känns i alla fall som mitt hår är tunnare än normalt, sen hur mycket är oklart. Jag är ju så van vid mitt massiva flätade kråkbo nu sedan fyra veckor, så det kanske inte är så tunt egentligen. Dock har det fått mig att börja vela om att fläta om håret, jag vill ju inte vara skallig på examen, om jag nu har fått tunnare hår och en ny omgång flätor kan innebär ännu tunnare. Får fundera till på söndag. Men just nu lutar det åt inga nya flätor tyvärr.
Sen åkte vi in till stan och åt på indisk restaurang med Cece. Fantastisk mat, men vi fick så absurt mycket att vi höll på att dö. När de burit in hälften ville vi skrika stopp. Maasala Chaat tror jag det hette. Dawinton road 3, mittemot nationalteatern för den som är intresserad.

Idag började morgonen med frukost på hotellet som Kiwi bor på. Sen åkte vi in till stan, gick runt på Mulago och visade upp stället. Tog också lite bilder där för att kunna visa när jag kommer hem. Inte jättemånga då det inte känns okej om det är en massa patienter på bilderna.
Efter det gick vi ner till Garden City och fyllde på vätskedepåerna, registrerade mitt simkort och skaffade ett till Kiwi. Tog en tur på bananbåten och sen gick vi in till stan. Frukten lätt bränd på axlarna. Inne i stan lunchade vi på 1000 cups och tog varsin iced coffee. Mycket trevligt och värt. Min macka var helt otrolig. En varm toast med jordnötssmör, honung, ananas, melon och papaya. Bland det mest konstiga jag ätit, men gott. Därefter visade jag runt damen på de två craftshopsområdena som ligger mittemot. Jag hittade naturligtvis två hårband jag ville ha och tre fantastiska små gorillor. Men jag köpte inget, det får bli senare om det finns utrymme i väskan kvar.
Sen gick vi ner genom stan, shoppade lite på en supermarket och sen blev det första gången på den fantastiska old taxipark för Kiwi. De ropade efter oss som galningar, oklart varför, kanske min korta shorts i kombo med bleka svenska ben eller bara för att vi var bleka. Suck. Vi hittade taxin och kom fram i tid.
Toppenkul att Kiwi gillade att vara med på mötet, man vet ju aldrig och här drar jag med henne runt överallt liksom. Sen fick vi skjuts hem av en ny person jag inte träffat innan, men som faktiskt varit och gjort sin PhD i Sverige inom Public health. Superkul. Han sa att han saknade Sverige och Stockholm.

På vägen hem investerade vi i varsin rolex, smaskens. Det är en chapati med en omelett, virade om varandra. Precis nygjord.
Så nu har jag kollat min mail och frukten kan nog få en tur på pediatriken också efter infektion. Vi håller tummarna. Vi får också se vad den bestämda och ombytliga damen säger imon. Spännande.

Nähä det var väl allt. Nu lite viktiga sysslor som att stryka och sen sova. Skönt. Att sova alltså. Stryka kläder är bland det tråkigaste som finns.

Sov gott alla, imon ska vi träffa Doreen (bruden) på stan och gå och ta mått till Kiwis gomesi som hon ska ha på introductionen om två veckor!

Puss puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0